Сторінками роботи соціального педагога

Орієнтовна схема психолого-педагогічної характеристики
 важковиховуваного  учня (учениці)
(за Овчаровою Р.В.)

    1. Стан здоров’я і розвиток учня.
     1.1.Загальна оцінка стану здоров’я учня.
(за даними медичної картки)
1.2.Ознаки підвищеної нервозності (відсутні; підвищена втомлюваність, понижена працездатність; подавлений настрій; підвищена збудливість; спалахи гніву; агресив­не ставлення до однолітків, учителів; уникнення кон­тактів, спільних справ, схильність до руйнівних дій, садизм, інші вияви).
1.3.Шкідливі звички (палить, вживає спиртні напої,  вживає токсико - наркотичні речовини; вказати епізодично чи систематично).
1.4.Перебуває на диспансерному обліку і з приводу чого.

2.    Психологічна атмосфера сім’ї (сприятлива, несприятлива, вкрай несприятлива).
2.1.Дані про батьків (освіта, професія, місце роботи).
2.2.Інші члени сім’ї .
2.3.Тип сім’ї (благонадійна, неблагонадійна: педагогічно-некомпетентна/  морально неблагонадійна /  конфліктна).
2.4.Характеристика взаємин батьків з дитиною (сімейний диктат, гіперопіка,  потурання, інше ).
2.5.Організація режиму праці та відпочинку (які обов’язки виконує в сім’ї, чи дотримується режиму дня, хто і якою мірою контролює виконання домашніх завдань, як організовано дозвілля дитини).

  1. Особливості навчальної діяльності
3.1.Успішність учня.
3.2.Ставлення до навчання (позитивне, нейтральне, бай­дуже, негативне).
3.3.Інтелектуальні можливості учня (високі, середні, низькі).
3.4.Мотиви навчання (пізнавальний інтерес до предметів; усвідомлення необхідності навчальної діяльності; праг­нення одержати оцінку, схвалення дорослих; уникнен­ня покарань, намагання утвердитися серед однокласників тощо).

  1. Ставлення до колективу класу.
4.1.Позиція учня в класі
(лідер, прийнятий, відторгнений, ізо­льований).
4.2.Характер  стосунків з однокласниками
(з ким частіше спілкується, дружить).
4.3.Взаємини з іншими однокласниками
(ділові, виважені, рівноправні, дружні, теплі, конфліктні, агресивні, байдужі, відчужені, ні з ким не спілкується).
4.4.Манера, стиль спілкування з оточуючими
(домінантний стиль: упевнений у собі, прагне нав'я­зати свою думку,  безапеляційно перебиває співроз­мовника, але не дозволяє робити цього із собою, май­же ніколи не визнає своєї неправоти; недомінантний стиль: сором'язливий, поступливий, легко визнає власні  помилки, потребує постійної підтримки в розмові; екстравертований стиль: постійно націлений на спілкування, лег­ко контактує,  допитливий, відкритий, уважний до оточуючих; інтровертований стиль: замкнутий, уникає контактів, надає пере­вагу діяльності, в розмові небагатослівний).
4.5.Ставлення до громадської думки
(активно-позитивне: намагається виправити недо­ліки, врахувати зауваження; пасивно-позитивне: з розумінням сприймає критику, погоджується з висловленими зауваженнями, але недоліки не виправляє; байдуже: не реагує на критику, не змінює поведінку; негативне: сперечається, не погоджується із зауважен­нями).

   5.    Ставлення до фізичної праці

         5.1.(позитивне: працелюбний, надає перевагу фізичній праці, а не розумовій,                    має «золоті руки»; байдуже: не розглядає фізичну працю як цікавий вид                           діяльності, не відмовляється від трудових справ, але виконує абияк;
          негативне: лінивий, до тру­дових доручень ставиться зневажливо).
5.2.Ставлення до громадського майна (бережливе, господарське, байдуже, демонстративно зневажливе, на­вмисно псує).

6. Спрямованість інтересів.

    6.1.Проявляє інтерес до діяльності (фізичної, розумової, трудової, технічної,         громадської, суспільно-політич­ної, організаторської, художньої, спортивної).
    6.2.В яких гуртках, секціях, клубах працює.
    6.3.Культурно-естетичний світогляд (як часто відвідує театри, виставки, музеї;     які має читацькі інтереси: книг не читає, читає епі­зодично, читає                             систематично, перевагу надає художньо оформленим молодіжним 
    журналам; скільки часу проводить біля телевізора: які передачі дивиться             систематично, з ким обговорює зміст телепередач).

        7.    Особливості нерегламентованого спілкування
       (скільки часу проводить у  дворі, коли ввечері повер­тається додому; з ким                  дружить, який вплив вони мають; місце спілкування поза домом, постійне чи              випадко­ве: кафе,дискотеки, під'їзд; зміст спілкування поза домом: робота з                технікою, відвідування відеосалонів, гра на гітарі, прослуховування музичних            творів, розмови на різні теми, комп'ю­терні ігри, безцільне проведення часу,                випивки, палі­ння, азартні ігри).

         8.  Самооцінка особистості.

    8.1.Рівень самооцінювання
    (адекватний: реально оцінює свої позитивні та негативні риси, можливості і            досягнення;
     завищений: некритичний до себе, перебільшує досягнення;
     занижений: занадто самокритичний, недооцінює свої можливості та якості).
     8.2.Яких  рис характеру хотів би набути.

     9.  Особливості поведінки.

     9.1.Позитивні вчинки (як часто учень їх здійснює, мож­ливі мотиви їх                      здійснення)
     9.2.Негативні вчинки
     (їх прояв: епізодично, систематич­но;
     їх характер: грубість, бійки, пропуски уроків, запізнен­ня на уроки, порушення       дисципліни в класі, відмова виконувати вимоги, не працює на уроках).
    9.3.Правопорушення учня (крадіжки, побиття молодших і слабших, вимагання     грошей, жорстоке поводження з тваринами, прояв садистських нахилів,               хуліганство).
    9.4.Ставлення до своїх вчинків (байдуже, стурбоване, з наміром виправдати,        засуджує).
    9.5.Як сприймає педагогічний вплив (байдуже, з вира­женою протидією,                 намагається виконувати вимоги).
    9.6.Чи перебуває на обліку в правоохоронних органах.